Peperdure materialen doen Limburgse economie beven
Net nu de vaccinaties een perspectief bieden op een normalisering van de economie, komen er paniekberichten van Limburgse ondernemingen die tot dusver weinig of niet te lijden hadden onder de coronacrisis. Er is immers een grote schaarste aan materialen als hout, staal, rubber, isolatie en aluminium, waardoor de wachttijden én de prijzen de pan uit swingen. “Tal van investeringen worden gewoon uitgesteld of helemaal afgeblazen, waardoor ons economisch systeem dreigt te imploderen”, zo klinkt het.
Om te beginnen: de oorzaken voor de malaise bij de Limburgse bedrijven en voor de prijsstijgingen bij de eindconsumenten, zijn divers en mondiaal. Corona is een belangrijke katalysator in het hele verhaal. Enkele getuigenissen:
“Geen brandstoffen, dan wordt alles duurder”
“Door corona zijn er 90% minder vluchten en daalt het aantal autokilometers spectaculair”, weet Leo Rijken, zaakvoerder van oliehandel RTCB in Oudsbergen. “Het gevolg hiervan is dat er in de raffinaderijen van brandstoffen geen residu beschikbaar is, waar smeermiddelen en andere basisoliën van gemaakt worden. En die zijn nodig voor de productie van duizenden goederen, zoals cosmetica, verf, isolatie, inkt, aluminium,… noem maar op. De enorme schaarste leidt tot torenhoge prijzen en hamstergedrag. Je kunt je het niet voorstellen wat een catastrofe dit betekent voor onze economie. Maakbedrijven pakken de olie die ze kunnen krijgen en tekenen een blanco cheque, anders vallen ze stil. Maar als de factuur komt, gaan ze de meerkost uiteraard moeten doorrekenen, en dat zal iedereen voelen.”Een oplossing ligt volgens Rijken niet in het verschiet. “Het wordt alleen nog erger. De voertuigenconstructeurs hebben afgesproken om vanaf 2040 geen diesel- of benzinemotoren meer te gebruiken. Daarom bouwen raffinaderijen als Shell nu hun capaciteit af en investeren ze niet meer in nieuwe installaties. Het gevolg is dat de schaarste aan residu nog groter wordt. Synthetische alternatieven zijn geen oplossing, want dat produceren is nog veel duurder… Echt waar: heel Europa is de klos. En in China lachen ze in hun vuistje, want zij hebben wel strategische investeringen gedaan om de kern van het probleem aan te pakken en zijn er nu al lang bovenop.”
“Te weinig staal: niet normaal!”
De schaarste is ook enorm groot in de staal- en inoxindustrie. Uit vrees voor de economische dip door corona werden een aantal hoogovens stilgelegd. Omdat de herstart erg lang duurt, is er nu veel te weinig capaciteit om aan de vraag te voldoen. “Willen we stalen balken, netten of andere materialen bestellen, moeten we blij zijn dat we überhaupt nog een deel van het volume zullen krijgen”, zegt Patric Derdaele van industriebouwer Derdaele+ in Lommel. “Dan spreek ik nog niet over de prijs. We zien nu al dat bepaalde producten zoals sandwichpanelen, op een week tijd 30 tot 40 procent duurder zijn geworden. Dan is het logisch dat de klant uiteindelijk meer zal moeten betalen. Hierdoor worden nu al projecten uitgesteld. Het zet een domino-effect in gang, waar de hele lokale economie onder lijdt.”De schaarste en abnormale prijzen in staal en aluminium hebben ook repercussies voor tientallen andere sectoren, zoals de autobouwers, machinefabrikanten, radiatorenproducenten, fietsfabrieken, enzovoort. “Zelfs de Nespresso-cups zullen duurder worden”, aldus een bron, want ook voor hen is het aluminium op. Leo Rijken merkt het al in de praktijk. “Er zijn geen olievaten meer beschikbaar. Ik zie collega’s de tankwagen gebruiken om leveringen van 200 liter te doen. Wat kost dat aan transport?”
“Containertransport: kostprijs maal 5”
Geen staal, is geen containers, en geen containers, is geen transport. Bij AJK in Bocholt kunnen ze ervan meespreken. De enorme staalprijs maakt een container al snel 500 euro duurder. “Als je er dan 1.000 bestelt, weet je meteen wat je meerkost zal zijn”, laat Gunter Janssen optekenen. De schaarste aan containers weegt nu al op de internationale transportkosten. Diederik Stollman van de Limburgse houthandel Walth (Groep Heeren) vertelt: “De prijs van een container is gestegen van 2.000 naar 10.000 dollar. Kwestie van vraag en aanbod. En in China en de VS betalen ze nog net iets meer dan in Europa, dus wordt ons probleem alleen maar groter.”Nog een factor die invloed heeft op de transportkost, is de Brexit. Bouwmaterialen die vanuit Groot-Brittannië naar hier moeten komen, zijn ineens een stuk duurder geworden omwille van de formaliteiten.
Bovenop deze redenen moeten we toevoegen dat de maatregelen die genomen worden om de CO2 uitstoot te beperken (Green Deal), vele industrieën opzadelt met fel stijgende kosten.